دبیر اجرایی پاویون استان قم، در هجدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران گفت: امسال خوشبختانه استقبال از غرفه استان قم بسیار خوب و فراتر از انتظار بود و بازدیدکنندگان از تنوع جاذبههای معرفیشده، نمایش آیینهای سنتی مانند نقالی و معرفی ظرفیتهای گردشگری مذهبی و طبیعی استان ابراز رضایت کردند.
به گزارش روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان قم؛ سید جواد جلالینژاد در گفتوگویی، درباره هجدهمین دوره نمایشگاه مذکور گفت: امسال شعار «گردشگری صلح، اقوام ایرانی و وفاق ملی» برای نمایشگاه انتخاب شده بود و استان قم نیز با موضوع «گردشگری تعالیبخش» در این رویداد شرکت داشت.
او با بیان این که نمایشگاه گردشگری بزرگترین گردهمایی فعالان این حوزه در کشور است، افزود: با برنامهریزی دقیق و هماهنگیهای لازم تلاش کردیم تا ظرفیتهای گردشگری استان قم را در کنار محور گردشگری مذهبی به شکل مؤثری معرفی کنیم.
او ادامه داد: یکی از بخشهای مهم؛ رونمایی از لوح ثبتی تالاب مره، درختان کهنسال و سند ثبت ملی «موسیقی آیینی نقارهزنی قم» بود که در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شدهاند و همچنین رونمایی از تارنمای (سایت) «قمویزیت» بود که با حضور معاون رئیسجمهوری، معاونان وزیر میراثفرهنگی و … انجام شد.
جلالینژاد درباره روند آمادهسازی غرفه استان قم و نحوه حضور در این نمایشگاه گفت: برای برپایی غرفه استان، همکاری بسیار خوبی با کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم و نیز شهرداری قم صورت گرفت که تأثیر قابلتوجهی بر حضور پر قدرت استان در این نمایشگاه داشت.
او افزود: این همکاری نشاندهنده رویکرد مثبت اتاق بازرگانی و مدیریت شهری قم به عنوان سومین کلانشهر سبز کشور در حمایت از توسعه گردشگری است و حضور سازمانهای مختلف شهرداری برای معرفی ظرفیتهای تفریحی، محورهای فرهنگیتاریخی و اجرای برنامههای فرهنگی و هنری و همچنین حضور پررنگ جامعه حرفهایی هتلها، انجمن صنفی مجتمعهای گردشگری و بینراهی، انجمن صنفی راهنمایان گردشگری، فعالان بخش خصوصی، سرمایهگذاران این حوزه و هنرمندان صنایعدستی، سوغات قم، نمایش فرش ابریشم قم و بسیاری از فعالان گردشگری نقاط قوت هجدهمین نمایشگاه گردشگری تهران بود که امیدواریم در آینده نیز این تعاملات بیشازپیش ادامه پیدا کند.
او ادامه داد: پیش از شروع نمایشگاه، جلسات متعددی با دستگاههای اجرایی، فعالان گردشگری، انجمنهای مرتبط و سرمایهگذاران برگزار شد تا برنامهریزی دقیقی برای معرفی استان داشته باشیم؛ این نشستها باعث شد که حضور قم در نمایشگاه هدفمند، منسجم و با حداکثر تأثیرگذاری باشد.
جلالینژاد در بخش دیگر سخنان خود گفت: این رویداد بهانهای برای جذب سرمایهگذاران، تقویت تعاملات بینبخشی و معرفی بهتر ظرفیتهای گردشگری استان قم است؛ همچنین انتظار داریم که این رویداد آغازی برای طرحهای توسعهای جدید در حوزه گردشگری استان باشد.
او اظهار کرد: در همین راستا در غرفه استان قم تلاش کردهایم تا نماد حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) را به عنوان اصلیترین شاخص استان طراحی و اجرا کنیم و نمادهای دیگر از اماکن میراثی، طبیعی و … نیز در غرفه قم به نمایش بگذاریم.
دبیر اجرایی پاویون استان قم در هجدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران اظهار کرد: تقارن زمان برگزاری نمایشگاه امسال با ایام ولادت فرخنده حضرت ولیعصر(عج) و برگزاری برنامههای فرهنگی ویژه اعیاد شعبانیه، جذابیت پاویون استان قم را مضاعف کرد.
او گفت: رونمایی از لوحهای ثبتی و معرفی ظرفیتهای مختلف از طریق پادکستها، ویدئوها و طراحی «رمزینه» (کیو آر کد) و معرفی محور طلایی گردشگری خوراک، گردشگری سلامت و … تعامل با فعالان گردشگری موجب شد که غرفه قم یکی از بخشهای پربازدید نمایشگاه باشد، این استقبال نشاندهنده علاقه مردم و فعالان حوزه گردشگری به شناخت بیشتر ظرفیتهای استان و همچنین اهمیت گردشگری قم در سطح ملی است.
او گفت: استان قم دارای ظرفیتهای بسیار زیاد دیگری است که نیاز است؛ شهرستانها، شهرها و بخشهای دیگر استان؛ برای معرفی توانمندیهای منطقه خود، در این زمینه مشارکت و تولید محتوا داشته باشند و ظرفیتها، محصولات، آدابورسوم و … خود را به مردم کشور معرفی کنند؛ ، اما متأسفانه توجهی به این موضوع ندارند و همکاری در این خصوص انجام نمیدهند.
دبیر اجرایی پاویون استان قم در هجدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران بیان کرد: استان قم به صورت تکشهر در این نمایشگاه حضور داشت؛ ولی با استانهایی که دارای چندین شهرستان و شهر در نمایشگاه بودند، رقابت تنگاتنگی داشت.
هجدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته، ۲۳ تا ۲۶ بهمنماه جاری در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران با حضور همه استانهای کشور برگزار شد و غرفه استان قم در سالن B38 با مساحتی حدود ۲۰۰ متر مربع با استانهایی مثل خراسان رضوی، فارس، یزد، سمنان و … قرار داشت.